Verslag deel 1 door Carmen van de “Kustroute” zondag 6 juli 2008

Optimistisch had Arjen de CB1000’s klaargezet, zondagmorgen vroeg en was naar de tennisbaan vertrokken om zoals gebruikelijk om 7.30 uur (!) met een vriend een balletje te slaan. Waarna we zouden ontbijten en vertrekken. Terwijl ik naar de middel-  tot donkergrijze lucht stond te kijken en me ernstig afvroeg of dat wel zo’n goed idee was, belde de voorzitter. ‘Ja, hij zag op de Buienradar precies boven de Kop van Noord-Holland een laatste pluk regen, maar die zou wegtrekken naar de Noordzee. Dus we konden met een gerust hart vertrekken naar het zonnige zuiden.

En aldus geschiedde. Terwijl we rond 9.30 uur stonden te tanken, werd het alleen maar donkerder: hardnekkig regen¬gebiedje/laaghangende bewolking waar we tot de Wijkertunnel door werden vergezeld. Maar wonder boven wonder bleef het droog. Toen we de A5 opdraaiden nabij Schiphol kwam er een motorrijder naast me rijden met een brede grijns in zijn helm: Ed met zijn zwart/zilvergespikkelde CB1000, met in zijn kielzog Coen op de bordeauxrode CB1300 en een vriend met zijn vrouw op een Fazer. Tijdens een tankstop voor dit groepje bij het Brugrestaurant, begroetten we elkaar enthousiast. Dat was alweer een hele tijd geleden (lees: de seizoensopening in Hippolytushoef/Abbekerk).

Gezamenlijk werd de rit naar Leiderdorp hervat, waar bij het verzamelpunt met de grote gele M voorzitter Maarten al stond te wachten. De line-up van motoren groeide gestaag, want behalve Maarten bleken ook Arjen H. (sinds kort berijder van een zwarte CB900), Marc (neef van Maarten die de bekende oranje CB1000 van Arjen had overgenomen), een vriend met een knaloranje Kawasaki Z1000 en Guus met zijn X4 al in Leiderdorp aanwezig te zijn. Het kostte wat moeite en geduld om koffie en andere versnaperingen te bemachtigen (die ene werkneemster werd geconfronteerd met een groeiende groep wachtenden voor haar balie), maar uiteindelijk zaten we in een voorzichtig doorbrekend, waterig zonnetje op het terras van de McD bij te komen van die eerste 100 km. En bij te praten/kennis te maken met de collega-rijders. Hé, een tweede rood/witte CB1000, dat moet Oscar zijn! Dat bracht de score op 11 motoren: 5 CB1000, 2 CB1300, een CB900, een X4, een Fazer en een Z1000.

Maarten had zijn TomTom geïnstalleerd en rond 11.30 uur vertrokken we richting…. ja, waar naar toe? De eerste keer draaien bleek al nodig op een paar 100 m van het startpunt. Leuk, zo’n TomTom! Omdat Arjen en ik al wat ervaringen hadden opgedaan met vrienden/collega’s die de route aangaven met behulp van een navigatiesysteem waren we benieuwd hoe Maarten het eraf zou brengen……

We volgden een mooie route door waterrijk Zuid-Holland en passeerden dorpjes als Oud Ade, Alkemade, Nieuwe en Oude Wetering, Leimuiden, Rijsenhout, Kudelstaart en Leijnden (stoomgemaal! voor de liefhebbers: het zustergemaal van de Cruquius). Maar ook reden we door Halfweg en schamp¬ten we zelfs Amsterdam (?) wat diverse rijders het gevoel gaf bijna weer thuis te zijn… Coen nam voor even de macht over met de vraag: ‘wil je soms naar de sluizen van IJmuiden?’ Dat bleek het geval, dus via o.a. Spaarnwoude weer terug in westelijke richting, waar we al gauw de gebouwen en rook uitbrakende pijpen van Corus zagen opdoemen.

Zou dat een zwarte, TomTomloze vlek zijn geweest, daar tussen Amsterdam en Haarlem?

Toen we IJmuiden binnenreden, maakte een licht gevoel van opwinding zich van mij meester, want ik, die het grootste deel van Noord-Holland op mijn duimpje ken (wat wil je met een verleden als VVV-informatrice?) was nog nooit over de sluizen van IJmuiden gereden en dat zou nu gaan gebeuren. En leuk was het. We slingerden via allerlei bruggen naar de Beverwijkse kant. Om ons heen was veel te zien, maar je moest goed het koppie erbij houden, want de wegen waren smal, bochtig en redelijk druk. Het uitzicht aan Beverwijkse kant nodigde uit tot een korte stop. Maar was de viskraam? En een toilet svp? Helaas… (gat in de markt?) dus na een sigaretje voor de een, een paar foto’s  of een praatje voor de ander stapten we weer op richting IJmuiden aan Zee (echt, het bestaat!): een nogal sfeerloze betonnen boulevard langs een grote en mooie jachthaven (dat dan weer wel), ‘bewaakt’ door de skyline van Corus.

Omdat de hongerklop genadeloos toesloeg, werden de motoren via krappe, schuine, teruglopende, zanderige voetpaadjes omhoog gereden voor een mooie line-up naast de visboer….niet dus, het werd een snackbar, waar we ons de goudgele friet met accessoires goed lieten smaken.

Met het oog op de weersvooruitzichten (weerman Maarten had voorspeld dat het om 17.00 uur zou gaan regenen) en gezien de tussenstand van bijna 200 km, besloten Arjen en ik niet mee te rijden naar Katwijk, Noordwijk, en te eindigen op de boulevard van Scheveningen, maar de Noordhollandse kust te pakken richting Anna Paulowna. Ook Oscar aanvaardde de thuisreis. Dus namen we afscheid en reden, na een genoeglijk gesprek met de eigenaren van een Super Blackbird die teleurgesteld die mooie rij motoren zagen vertrekken (had ‘ie net halsbrekende toeren uitgehaald om ‘m erbij te kunnen zetten) in de stralende zon via Heemskerk, Castricum, Egmond, Bergen en Schoorl en de Westfriese Dijk naar huis. Ik geef nu graag het stokje over aan Maarten voor deel 2 van het verslag.

Hartelijke groet, Carmen Blaauboer