Verslag door Maarten Kraan; voorzitter van de Honda CB1000/1300club NL

29 mei 2011 gecombineerde meeting/toertocht met Honda CBX- & Kawasaki Z1300club

Als voorzitter van de Honda CB1000/1300club probeer ik, samen met enkele “harde kern” clubleden ca. 2x/maand van april t/m. september op zondag een toertocht cq. clubmeeting te organiseren. Vaak zie je dan dat andere clubs op dezelfde dagen ook een rit plannen want heel veel zondagen blijven er niet over in een jaar als je feestdagen etc. probeert te ontwijken. Vaak hebben de leden dan andere dingen te doen en daalt de opkomst.

Zeker als je een wat zeldzamere motorfiets rijdt is het leuk om er juist eens wat meer naast elkaar te zien staan. Al een aantal keren hebben we een meeting samen met een andere club georganiseerd want elke motorclub heeft dezelfde missie, lekker samen motorrijden en wat kletsen over de gezamenlijke hobby. Daarbij probeer je een beetje “soulmates” te vinden die een soortgelijke motor rijden, eventueel van een ander merk maar in ons geval gaat de liefde uit naar alle “dikke naked bikes” van diverse merken. Vroeger waren àlle motoren een “naked bike” maar met de opkomst van het Tupperware zijn we ons gaan onderscheiden.

Daarbij komt dat ik al vanaf dag 1, nu al dik 20 jaar, lid ben van de Kawasaki Z1300club en al is die club niet meer zo actief als vroeger is er wel een soort vriendengroep ontstaan. We proberen allemaal onze klassieke Kawa 6-pitter rijdende te houden al is het voor velen, net als voor mij, een motorfiets voor “er bij” en komt hij alleen bij speciale evenementen naar buiten. Als je al zo lang op een klassieke 6 cilinder motorfiets rijdt dan blijft natuurlijk ook de Honda CBX niet onopgemerkt en bv. op de Big Six Day’s bij Bert Vonderman (www.sixcenter.nl) treffen we dan dezelfde gezichten en motoren.

Zo heb ik dan ook enkele jaren terug een 99% originele zwarte CBX-A (ex-USA) gekocht die erg leuk past bij mijn zwarte (K)Z1300 (ex-Canada) en zwarte CB1300 met turbo, waarschijnlijk de enige in Europa met turbo en gebouwd door Jeroen van www.vdbworks.nl.

Toen begin dit jaar de Z1300club-agenda in de mailbox zat las ik daarin het plan voor een gecombineerde meeting met de CBXclub en uit het bovenstaande kun je opmaken dat ik toen dubbel geïnteresseerd was, driedubbel zelfs. Als voorzitter heb ik contact opgenomen met de voorzitters van beide andere clubs en ons met onze “schamele” 4 pitters aangemeld om eventueel mee te doen met deze meeting. Hoewel het er even op leek dat het een “only six en anders niks-dag” zou gaan worden kreeg ik toch de uitnodiging om mee te rijden. Dat ik dan in driestrijd zou raken over met welke motorfiets ik zou rijden mocht de pret niet drukken. Ik heb vooraf regelmatig met Frits (voorzitter CBXclub) gemaild en het lag zelfs in de bedoeling dat we samen de tocht nog zouden voorrijden maar dat is er door de drukte van alle dag niet meer van gekomen.

Uiteindelijk was de dag daar en al was het niet heel zonnig, het bleek een 99,9% droge dag te worden. De paar druppeltjes onderweg werden amper opgemerkt. We verzamelden bij de McDonalds op Schiphol-noord/oost en daar verscheen een aardige verzameling motoren. Helaas was er maar één Kawasaki Z1300 present, als ik dat van tevoren had geweten had ik wellicht ook de Z genomen. Maar het leek mij een goede zet om als voorzitter van de CB1000/1300club, lid van de Z1300club en gast van de CBXclub dan maar met een CBX te verschijnen, dat zou de juiste indruk moeten maken. Omdat voorzitter Frits in dezelfde regio woont als ik hadden we al vlot een verzamelpunt afgesproken om samen op te rijden dus met zijn Pro-link en mijn CBX-A vervolgden we onze weg. Bij Leiderdorp haakten er nog wat clubleden van ons aan en op Schiphol werd het echt gezellig.

Na wat kennismaken en motorpraat zijn we opgestapt terwijl Pieta (van Mies Gijtenbeek) druk doende was met foto’s maken, zij zou zelf niet meerijden die dag maar Mies wel met zijn fraaie zilvergrijze CBX-Z. Mies was een tijdje clublid bij ons toen hij nog zijn CB1300 in CBX-kleuren had, die twee motoren naast elkaar maakten een fraai plaatje.
We reden met een flinke groep van ca. 25 motoren maar het bleef redelijk goed bij elkaar, dat is altijd maar afwachten als je eerst wat verkeerslichten moet passeren voordat de toertocht wat landelijker wordt.

Rond het middaguur deden we de tussenstop aan, een kiprestaurant waarvan de naam me even is ontschoten maar daar waren ze erg goed voorbereid op een horde motorrijders! Er stond een lange tafel voor ons klaar achter in de zaak en de twee leuke jongedames deden uitermate vlot de bestellingen voor drank en later voor het eten opnemen en uitserveren, klasse! Ook het per persoon afrekenen was geen probleem, voordeel was dat ze nu van iedereen wel een tip(je) kregen dus de fooienpot raakte goed gevuld. Als blijk van waardering dat de CB1000/1300club mee mocht rijden heb ik een rondje drank getrakteerd uit de clubkas.

Na de lunch vervolgden we onze weg die ons uiteindelijk in Wassenaar bracht. Na de nodige kasten van huizen te zijn gepasseerd doemde de eindstop op; www.louwmanmuseum.nl, een hagelnieuw museum, alleen gebouwd om een enorme privé(!)collectie automobielen te huisvesten, een aanrader! Omdat we daar rond 16:00 uur arriveerden besloten enkelen de terugreis te aanvaarden waaronder Bert Vonderman. Ik had het niet direct in de gaten omdat ik dacht dat iedereen het museum ging bezoeken en ik al binnen was dus ik heb geen gedag kunnen zeggen aan de mensen die toen vertrokken.

We hebben ons nog een uurtje vermaakt in het museum maar daar kùn je veel langer verblijven, dat bewaren we voor een eventuele volgende keer.
Leuk was dat Frits had geregeld dat we met onze motoren direct voor het museum mochten parkeren, dat is normaal niet toegestaan. We stonden daar dan ook nog geen 10 seconden toen er al iemand naar buiten kwam maar na een onderonsje met Frits verscheen een lach op het gezicht van deze man en bleek hij zelfs nog kijk te hebben op onze motoren, hij herkende bv. direct de nog originele uitlaten op mijn CBX.

Ik kijk terug op een zeer geslaagde dag en dank de CBXclub dat wij er bij mochten zijn met onze 4 cilinderbrommers. Het had nòg leuker geweest als er wat meer Kawa’s bij waren geweest maar wie weet herhalen we het nog eens?

Come ride with Frits, Wilco & Maarten