Na 2x te zijn verschoven (in 2008 door andere bezigheden en in mei dit jaar vanwege de slechte weersvoorspellingen – die eindelijk eens uitkwamen, het regende in Anna Paulowna flink, die morgen) is ‘ie op 28 juni dan toch verreden: de Friese Merentocht. Om precies te zijn: deel 1. Tijdens het checken van de route besloten we deze in tweeën te hakken en geen rondje te rijden, maar in Lemmer te eindigen. Dat betekent dat in 2010 deel 2 op de agenda zal staan: start in Lemmer en einde in Zurich. Het effect van beide delen is uiteindelijk: een rondje in Friesland.

De Goldwing club die op de eerdere afgesproken datum mee zou rijden, besloot die dag toch in Friesland te gaan toeren en ging dus niet meer mee. Tot onze verrassing bleek voorzitter Maarten de Suzuki GSX1400 club te hebben uitgenodigd aan te haken. Ook de opkomst zou een verrassing zijn: geven de meeste Superfour rijders zich niet van te voren op, de Suzukirijders haken vlak voor vertrek nog wel eens af, vernam ik uit betrouwbare bron. Grote vraag: hoe zou de verhouding Honda-Suzuki uitpakken? Die bleek met de krapst mogelijke meerderheid in het voordeel van Honda uit te vallen: 8-7. Onze club werd vertegenwoordigd door Maarten, Egbert, Ed, Arjen H. op de CB900, Guus met zijn X4, en Arjen en ik. Bij restaurant Zurich troffen wij behalve de roodwitte CB1300 van Egbert een zilveren exemplaar aan, maar geen berijder. Wel Egbert, eenzaam aan een tafel op het terras. Langzaam druppelden de deelne­mers aan de rit binnen, als laatste de groep Suzuki’s. Die hadden Arjen ik eigenlijk zullen treffen bij het oude hotel Amstelmeer bij de brug nabij Van Ewijcksluis, maar zelfs in zo’n gehucht kun je elkaar nog mislopen/rijden: in het “centrum” van Van Ewijcksluis is ook een hotel. En een brug (maar geen rotonde, Mart!). De gesprekken kwamen op gang. De GSX1400 voorzitter stelde zich aan mij voor met “Ik ben Hans en voorzitter van deze club“. “En ik ben Carmen en ik rijd vandaag voor!” Van de vele kwinkslagen die over en weer vlogen, herinner ik me deze nog: “Toen jij je motor ging kopen, waren de Suzuki’s zeker op?”. Die is multifunctioneel inzetbaar…

Toen de tafels zich gestaag vulden met eten en drinken, openbaarde zich “the mystery guest” in de persoon van Jan (met op het forum de twijfelachtige codenaam Rotboer), eigenaar van die zilveren 1300. Jan is (nog) geen lid van de club en wij verdenken hem er ernstig van dat hij de groep vanuit een hoekje heeft zitten observeren en om daarna de beslissing te nemen al dan niet mee te rijden. Kennelijk was de indruk positief en zo verlieten we rond half 2 met 15 motoren + 15 personen het parkeerterrein. Geen duopassagiers en, heel bijzonder voor onze club: ook geen vrienden met Yamaha/Kawasaki/BMW etc. De Suzuki GSX1400 club hanteert strikt de regel dat introducees alleen mee mogen rijden als zij, u raadt het al, op een GSX1400 komen. Daarover worden op het forum zware discussies gevoerd. Dit zou betekenen dat Arjen H. en Guus hun eigen rondje zouden moeten rijden, “want wel Honda, maar geen CB1000 of CB1300”. Dat wordt er niet gezelliger op!

De route bracht ons richting Makkum waar zich na een paar minuten het eerste oponthoud voordeed: slagbomen dicht, de sluis werd geschut. Guus meldde zich vervolgens met de vraag of er een tankstation in de buurt was, de X4 lustte wel een slokje. Vijf minuten verderop in Parrega werd de tank gevuld en kwam de vraag (natuurlijk vanaf een Suzuki): “Wanneer is ‘ie toe aan de volgende tankpauze?”. Na een minuutje stonden we in Parrega alweer stil voor de brug hetgeen -uiteraard- een Suzukirijder de uitspraak ontlokte “Nou, de vaart zit er lekker in!”. Wonder boven wonder bleven we de verdere rit vrijwel verschoond van vertraging bij bruggen en sluizen. Ze gingen namelijk of net weer dicht of open. Uit de reacties op het forum begrijp ik dat de Suzukisten het anders beleefd hebben want de term “open bruggen route” vloog heen en weer. Dat moet dan in hun vervolg van de route hebben gezeten: van Lemmer in zuidelijke/westelijke richting naar huis….

De sliert motoren slingerde zich door het weide- en merengebied van Friesland. Een week ervoor had ik de route nog eens gereden, je weet immers maar nooit of er voor lange tijd een brug in het onderhoud gaat. Alle wegwerkzaamheden bleken te zijn afgerond, maar ook nieuwe gestart: nabij Blauwhuis stond zo’n alarmerend geel bord in de berm. Doorgaand Verkeer Gestremd… Dat zou een probleem zijn, daar is geen alternatieve route. Gelukkig was de bouwput net weer dichtgegooid en konden we door zand en grind onze weg vervolgen (plan B over de stoep was niet nodig).

Via o.a. Oosthem, Folsgare, Ysbrechtum, Scharnegoutum, Goënga en Akkrum bereikten we Terhorne, het dorp van de tweeling Hielke en Sietse Klinkhamer en hun Kameleon. Hier werden de big naked bikes voor een koffie-/lunchstop neergezet bij het Huys ter Laek. Sjieke naam, maar gewoon een hotel-restaurant met riant terras aan het water met ideale motorparkeerplaats en goed van eten en drinken. De zon brak af en toe door de bewolking heen waardoor het flink warm werd. Na het versterken van de inwendige motorrijder -met dank voor de sponsoring van de drankjes door de CB-club- werd de route vervolgd langs Goingarijp, Joure, Sint Nicolaasga, Doniaga, Follega en Oosterzee-Buren richting Lemmer. Hoewel niet altijd goed te zien, passeerden we, naast het IJsselmeer, het Sneekermeer, Tjeukemeer en het Grote Bekken. Het beoogde eindpunt was eigenlijk Stavoren, maar daar iedereen te kennen gaf bij Lemmer de A6 te willen pakken om de thuisreis te aanvaarden, werd Lemmer het eindpunt. Op een plein nabij het centrum werd afscheid genomen en daarna vervolgden Arjen en ik uiteindelijk met zijn tweeën de route via Sondel, Oude en Nije Mirdum, Workum terug naar de Afsluitdijk. Ook wij lieten Stavoren links liggen en reden door naar huis.

Wij kijken terug op een geslaagde middag met onze motorvrienden. Ook het aanhaken van de Suzukirijders vonden we voor herhaling vatbaar. De uitnodiging is al binnen, maar in 2010 rijden zij voor. Dat belooft wat, want hoewel er vooral positieve dingen te lezen waren op het forum, vond men dat de gashendel wel wat verder open had gekund. En dat terwijl voorzitter Hans aangaf dat toertochten volgens de ter plaatse geldende snelheidsvoorschriften gereden werden… ehhh, in mijlen in plaats van kilometers?

Allen weer hartelijk bedankt voor het meerijden en de gezelligheid en tot de volgende keer!

Carmen & Arjen Blaauboer

BLOEMLEZING VAN HET FORUM

Zo weer terug van de Friesche Merentocht,gezellige dag gehad. Leuke ploeg mensen bij elkaar,is zeker voor herhaling vatbaar. Al het net zo goed de openen bruggen dag of een brug te ver dag kunnen heten.
Maar alle gekheid op een stokje,bedankt Cb1000/1300 club voor de geslaagde dag

 

Ook net terug van de Friesche Meren tocht.
Bedankt CB1000/1300 club. Leuke rit. Mag ietsjes vlotter, dat dan weer wel. Maar dat mag de pret niet drukken.
M’n talen weer bijgespijkerd. Dank je wel tukkers……

 

Veel open (of was het nou dichte) bruggen langdurig van de onderkant mogen bekijken. Herinneringen uit mijn daklozentijd schoten weer door m’n hoofd……


graag gedaan mart , maar egberto is geen tukker maar een drent en rotboer is wel weer een tukker hahahaha
maar zeker bedankt voor je gastvrijheid bij je thuis. gaan we vaker doen.
en ook de cb1300 oftewel superfour club bedankt.
de tegenuitnodiging staat bij deze: van onze kant, dat we ook 200 km kunnen afleggen met 2 stops in dezelfde tijd maar tering wat ben ik verbrand op dat terras, ik lijk wel een kameleon

 

 

Bedankt cb 1000 /1300/x4/cb600 club voor jullie gastvrijheid en een leuke dag , leuke route ook vandaag (bijna) alle bruggen van dichtbij open en dicht zien gaan stel voor de volgende toertocht met een boot te doen met de brommers erop , Coert die naast me stond kreeg bijna krampen van het lachen toen er weer 1 losging.
Enig kritiek puntje is de stand van het gashendel die mag een centimetertje verder open voor de rest helemaal top mannen en vrouw

allang weer terug van de friese meren tocht,woon ook iets dichterbij dan de meesten die moesten toch weer een eindje terug, ben blij dat iedereen zo te horen weer veilig is thuis gekomen ondanks de snelheid waarmee gereden werd, viel bijna om, maar big bull had daar een zeer mooi middeltje voor gevonden gewoon je standaart uit. maar ondanks alles weer een hoop leuke rukkers ontmoet of was het nu tukkers hahahahahaha.vond het gezellig mannen volgende keer wat meer snelheid, maar gelukkig organiseert de gsx club dan hahahah.
groeten jacques

 

zo en dan van mij ook een eerst reactie mbt de open bruggen tocht was zeker een gezellige dag met de leden van de honda organisatie. een hele bull gras gezien dat ook nog eens in de lunch verwerkt was. gelukkig de hele tocht mooi weer gehad.
o btw als je sávonds over de dijk lelystad enkhuizen rijd heb je aan het eind nog steeds vrij zicht door je vizier. (het ligt dus aan het tijdstip of aan het feit dat jullie je beter moeten wassen. ) het gemiddelde van de tocht op de dijk nog ff een stukkie opgekrikt omdat de bull van jaques in ene op hol sloeg en met een gangetje van 200+ de dijk over denderde(was wel ff lekker)en ja als een bull over de dijk racet dan volgen er meer . het gemiddelde verbruik is hierdoor wel iets terug gelopen van 1 op 40 naar 1 op 16.6. maar goed ik heb een perfecte dag gehad en uitermate genoten.

 

de friese merentocht was super! goed weer en geweldig gezelschap!! het weer zat ook nog eens lekker mee dus aardig wat bijgekleurd op het terras in terheide. mart…bedankt vor je gastvrijheid en je lekkere appelgebak. ging er wel in!! ook de leden van de CB 1000/1300 club bedankt voor jullie uitnodiging en de mooie route. en erik…..geen dank voor de koffie!!graag gedaan!!
al met al een geslaagde dag,maar was volgens mij toch een brug te ver!! (hahaha)
groetjes,maickel

 

hieronder het commentaar van Rotboer : ook een tukker met een cb 1300
Was zeker een zeer geslaagde dag, verheug me op de volgende keer. Als dan ook nog die sfeermakers met hun Suzuki’s er ook weer bij zijn kan de dag al niet meer stuk. Zelfs t weer maakt dan niet meer uit!!! Allen hartelijk dank voor de moeite, t was super!!